OIL SPILL EDITORIAL: WTF?!

Jag var tvungen att ta ett djupt andetag och anstränga mig för att inte skika högt när jag såg detta. Ett modereportage från Italienska Vogue’s Agustinummer, inspirerat av oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Steven Meisel har fotat Kristen McMenamy i diverse realistiska tolkningar av de hemska bilder på oljiga, skadade och döda djur som setts i pressen sedan April. Hur jävla smaklöst kan det bli? Detta är vår tids största naturkatastrof, inget man ska låta sig “inspireras” av. Visst, jag fattar att provokationen är halva grejen, men det här är ju som att driva med förintelsen eller tsunamin. Inte ok. Vissa fotografer och moderedaktörer är ju bara för självgoda för sitt eget bästa. Ibland hatar jag verkligen mode. Idag är en sån dag. Vad tycker ni om det här?
[via Refinery29]

TRANSLATION:
I had to take a deep breath and bite my lip to refrain from screaming out loud when I saw this. A fashion editorial from Vogue Italia’s August isse, inspired by the oil disaster in the Mexican Gulf. Steven Meisel shot Kirsten McMenamy in various realistic interpretations of the horrible images of oily, injured and dead animals that have been seen in the press since April. How f-in tasteless can something be? This is the largest natural disaster of our time, nothing to be “inspired” by. Sure, I get that this is all about the provocation, but this is like poking fun at the holocaust or the tsunami disaster. Not ok. Some photographers and fashion editors are just too self-righteous for their own good. Sometimes I really hate fashion. Today is one of those days. How do you feel about this?
[via Refinery29]

This entry was posted in News & Views and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to OIL SPILL EDITORIAL: WTF?!

  1. Joel says:

    Handlar ju knappast om en inspirerande kampanj, Meisel utnyttjar ju naturkatastrofen helt enkelt för att få uppmärksamhet och tjäna pengar. Modeindustrin i ett nötskal.

  2. Fredrika says:

    Håller med dig, delvis. Å andra sidan kanske det även var ett budskap MOT oljekatastrofen? Alltså som en kampanj som visar hur hemskt det är, och hur viktigt det är att inte något sånt borde få hända. Självklart handlar det också om att tjäna pengar och få uppmärksamhet men idag kan man inte hitta något som inte på nåt sätt är det. Men det betyder ju inte att fotografen “driver med” katastrofen utan bara kanske vill uppmärksamma de negativa konsekvenserna.

    • Johanna Björk says:

      Jag kan också se båda sidorna, ett konstnärligt uttryck för den frustration vi alla känner mot oljekatastrofen osv. Om det vore konst så kunde jag ta det som en politisk kommentar/protest. Men hur vackert och välgjort ett modereportage än är så är det inte konst. Konst görs enbart för konstens skull, medan modereportage görs i kommerciellt syfte. Men jag hoppas att all denna uppmärksamhet väcker diskussion som gör att något gott kanske kommer av det!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>